Pääkirjoitus, Länsi-Suomen Herännäislehti 1/2023
Sosiaalinen media – hyödyt ja vaarat
Timo Laato, päätoimittaja
Nykyaikana moniarvoistuvassa maailmassa täytyy näkyä ja kuulua entistä enemmän pystyäkseen vaikuttamaan. Mitä paremmin näkyy tai mitä selvemmin kuuluu, sitä paremmin saa oman mielipiteensä näkyviin tai sitä selvemmin oman äänensä kuuluviin. Erityisen keskeiseksi ja suorastaan ratkaisevaksi on noussut ns. sosiaalinen media eli kaikki se, mitä tapahtuu verkossa eli netissä. Monille nuorille ja nuorille aikuisille sosiaalinen media on usein se varsinainen tai jopa ainoa tietolähde. Mitä muualla puhutaan tai kirjoitetaan, ei koske tai tavoita heitä enää ollenkaan. Tämä on todellisuutta tänään! Se on tullut jäädäkseen. Sitä ei voi muuksi muuttaa väittämällä muuta.
Myös kirkko joutuu elämään tässä todellisuudessa. Tahtoipa se sitä tai ei. Siksi totuttu perinteinen kristillinen julistus ei välttämättä kuulu siellä, missä ihmiset yleensä liikkuvat. He eivät useinkaan suuntaa kulkuansa kirkkoon, vaan avaavat tietokoneensa ja seuraavat alituista uutisvirtaa tai vaihtuvien videoklippien ainaista kuvalähetystä. Jos heille haluaa saarnata, heille kuuluu puhua myös ja erityisesti netissä. Muuten on vaarana, että kirkko tai herätysliike kadottaa heidät kokonaan. Se tarkoittaa käytännössä myös, että heidät lopulta kadotetaan iankaikkisesti. Kristillinen rakkaus vaatii meitä siksi toimimaan heidän parhaakseen, heidän autuutensa varmistamiseksi.
Kirkko on itse asiassa aina ollut opissa se ”sama vanha”, mutta monissa toimintatavoissaan ”uusi ja tuore” tai suorastaan moderni. Raamatun aikana pyhät tekstit oli totuttu kirjoittamaan papyrusrullille, jotka rullattiin kahden rullan ympärille. Tekstiä avattiin tai suljettiin pyörittämällä rullia eteen- ja taaksepäin. Ne eivät kuitenkaan olleet erityisen käytännöllisiä ja vaikeuttivat tietyn nimenomaisen kohdan löytämistä tai estivät kokonaan pitkien tekstien kirjoittamista. Siksi jo apostolinen kirkko otti käyttöön usein pergamentista (eläimen nahoista) valmistetut koodeksit, jotka muistuttivat meidän kirjojamme yksittäisten ja yhteen solmittujen sivujen kanssa.
Varhaisesta alkaen kirkko keskittyi lukutaidon opettamiseen kansalle, jotta he pystyisivät lukemaan omilla silmillään raamatulliset opetukset. Perustettiin koulut ja jopa ensimmäiset yliopistot tavoitteen saavuttamiseksi. Kuljettiin sen aikaisen kehityksen kärjessä hyvin vahvasti.
Kirjapainotaidon keksiminen oli koko uskonpuhdistukselle välttämätön tekninen edistysaskel. Eivätpä olisi oikeat opit ja opetukset levinneet läpi Euroopan ilman sitä. Lutherin teosten painosmäärät ovat uskomattomat jopa nykyisten tilastojen valossa.
Kun joskus 1800-luvulla yksittäisiä kirjakauppoja ja -ketjuja löytyi lähinnä isoimmista kaupungeista, kristillinen kirjallisuus levisi silti laajoille alueille ns. kolportööritoiminnan myötä. Siinä puhujista ja saarnaajista tuli samalla käveleviä kirjakauppiaita, jotka toivat parhaat postillat ja opetuskirjoitukset mukanaan varsin kilpailukykyiseen hintaan. Pietistinen herätys ei olisi onnistunut leviämään kansan syviin kerroksiin ilman tätä toimintaa.
Äänityksen kehittyessä alettiin äänittää puheita ja raamattutunteja kelanauhoille ja kaseteille, myöhemmin digitaalisesti. Monille sairaille, vanhuksille ja kaukana asuville tämä on ollut korvaamaton hengellinen apu heidän sanannälkäänsä. Alkuaikoina jotkut puhuvaiset kielsivät omien puheittensa äänittämisen. Nyt heidän äänensä ovat vaienneet lopullisesti. Sitä vastoin nuortenillassa Suomen itsenäisyyspäivänä viime joulukuussa saimme kuulla edesmenneen maallikkopuhuja Kustaa Saloman hänen viimeisissä seuroissaan pitämänsä puheen. Miten puhuttelevaa, totesivat nuoretkin! Ei aivan samanlaista julistusta ”petäjävapriikin” penkiltä kuule enää missään. Samaa pääsi koko seuraväki todistamaan loppiaisena.
Koronan aikana oli suuri siunaus, että saatiin seurata jumalanpalvelusta verkossa ja pitää nettiseuroja tekniikan avustuksella. Se auttoi rukoilevaista seuraväkeä pahimman yli. Sydämellinen kiitos vielä kaikille, jotka teitte tämän mahdolliseksi. Ehkä myös tulevaisuudessa on tilausta vastaavalle kulkutautien ja levottomuuksien riehuessa maassa.
Mutta toisaalta on hyvä sanoa myös varoituksen sana. Sosiaalinen media perustuu täysin voittoa tavoittelevien yritysten taloudellisiin intresseihin (mielenkiinnon kohteisiin). Ne eivät tarjoa ilmaista näkyvyyttä verkossa sulaa hyvyyttään. ”Ilmaisia lounaita ei tarjoilla.” Kansainväliset suuryritykset tahkoavat rahaa mainostuloilla ja myymällä käyttäjistään tietoa sitä haluaville. Ne pyrkivät koukuttamaan netin käyttäjät sivustoille sallimalla ja jopa yllyttämällä keskustelujen kärjistymistä, suomalla lukijoille ja osallistujille mahdollisuuden ”tirkistellä” toisten virheitä ja heikkouksia, pitämällä tilastoa kommenttien ja linkitysten määrästä, luomalla kilpailuhenkeä ”tykkäysten” (peukku ylös) ja ”ei-tykkäysten” (peukku alas) vertailuilla sekä ohjaamalla hyvin samantapaista aineistoa lisää kunkin omien mieltymysten mukaan. Siksi somen keskustelukulttuuri on väliin äärimmäisen loukkaavaa ja karkeaa. Jos omia mielipiteitä voi ja saa laukoa ihan nimettömänä, ei ole mitään rajoituksia päästää ulos sisimmästään kaikkea sitä, mitä ei koskaan kehtaisi sanoa toiselle kasvotusten. Vielä lisäksi netissä vaikeat asiat puidaan usein vain ja ainoastaan kirjoitetuin kirjaimin. Oikealle keskustelulle tyypilliset äänenpainot, ilmeet, ”ruumiin kieli” ja vastaavat jäävät pois. Väärinymmärrysten ja loukkaantumisten mahdollisuus kasvaa silloin olennaisesti. Tällaista kaikkea on ollut havaittavissa myös kristillisissä piireissä ja nettipalstoilla. Siksi en yleensä koskaan käy tärkeitä keskusteluja verkossa erilaisissa keskusteluryhmissä, joihin en edes kuulu.
Niinpä kansainväliset suuryritykset tarjoavat ilmaista viestintäkanavaa kaikille vain, jos niiden omat (lähinnä) taloudelliset intressit eivät vaarannu. Ne ovat täysin riippuvaisia mainostajista, jotka ostavat niiltä käyttäjien nettidataa räätälöidäkseen heille mainoksiaan heidän tarpeittensa ja mielenkiintonsa mukaisesti. Tästä syystä saat sellaisia mainoksia, jotka ikään kuin sattumoisin sopivat siihen, mitä olet haeskellut netistä tai sen uumenista. Mutta jos vaikkapa Facebook, Twitter, YouTube, Google tai TikTok päättäisi eräänä päivänä, että tulojen maksimoinnin kannalta olisi parempi, jos sinä tai sinun järjestösi ei enää olisi läsnä tai näkyvissä yhdessä tai useammassa näistä palveluista, et voisi asialle yhtään mitään. Katoaisit siinä silmänräpäyksessä sosiaalisesta mediasta kuin tuhka tuuleen. Sinua ei enää olisi olemassa verkossa. Näin kävi mm. USA:n presidentille Donald Trumpille Twitterissä. Varmaan ihan syystäkin. Mutta entä jos seuraavaksi päätetään, että esim. jonkun kristillisen järjestön raamatullinen opetus elämän pyhyydestä (sikiämisestä kuolemaan saakka) tai avioliitosta miehen ja naisen välisenä ainoana yhteiselon muotona on taloudellinen riski suuryritykselle? Mitä sitten?
Suomen Kuvalehdessä (49/22) Pasi Kivioja kertoi harvinaisesta, Suomessa toteutetusta ilkivallasta Kangasalan Sanomia kohtaan. Lehti joutui täysin syyttä Facebookin kurinpidollisten toimien uhriksi. Kaikki lehden linkitykset sen omille verkkosivuille poistettiin kyseenalaisten ilmiantojen perusteella. Täysin sama tapahtui Savon Sanomille eri syystä. Erikoista tilanteessa on, että nämä sensurointipäätökset tekee ”tekoäly” USA:n Kaliforniassa, sen kuuluisassa ”Piilaaksossa”. Niinpä ei ole mahdollista keskustella asiasta kenenkään kanssa tarkemmin. Kukaan yrityksestä ei vastaa kysymyksiin. Päätöksestä ei voi valittaa. Sen perusteluja ei missään kerrota. Sensuroinnin kestosta ei ole tietoa. Sosiaalisen median läiskimä tuomio kestää ennalta arvaamattoman ajan. Siinä sitä sitten kärsitään. Nurinkurinen tilanne, ellei se olisi totisinta totta. Uskonpuhdistajaa hiukan vapaasti mukaillen: ”Tässä seison, kun en muutakaan voi.”
On erinomaista, että meillä on yhdistyksessämme toimivat verkkosivut ja näkyvyyttä Facebookissa. Lehden toimitussihteeri huolehtii niiden päivittämisestä pääsääntöisesti. Tarvitsemme modernia tiedonvälitystä nyt ja jatkossa. Silti on hyvä muistaa, ettemme voi rakentaa viestintäämme pelkästään noiden mainosrahoitteisten alustojen varaan. Me käytämme niitä niin kauan kuin mahdollista ja vain siinä määrin kuin niistä on hyötyä meille. Tarvitsemme silti esimerkiksi tätä painettua Herännäislehteä myös sosiaalisen median aikana. Se on meille osa herätysliikkeemme ”huoltovarmuutta”. Siksi kehottaisin lukijakuntaa vakavasti harkitsemaan oman tilauksen uudistamista ja mahdollisten lahjatilausten määrän kasvattamista. Painettu sana on painavaa sanaa! Joka tilanteessa.
Mainittakoon vielä lopuksi, että Euroopan Unioni on antanut uuden säädöksen digipalveluista. Siinä vaaditaan verkkoalustoilta avoimuutta. Vuodesta 2024 lähtien käyttäjän verkkotilin sulkemisesta tai sen näkyvyyden rajoittamisesta kuuluu antaa tieto käyttäjälle, selittää syyt päätökseen ja kertoa, kuinka päätöksestä voi valittaa. Tällainen säädös on tarpeellinen, luo selvät pelisäännöt sosiaaliseen mediaan ainakin Euroopassa ja näyttää oikeaa suuntaa muualla maailmassa.