Search
Close this search box.

Kysymykset


Kysymys 2006

Mieheni haki avioeroa.Niin miten Jumalan sanan valossa tämä asia minun puolesta,voinko mennä uusiin naimisiin?

Vastaus:

Tämä kysymys täytyy käsitellä sielunhoidossa ja tapaus kerrallaan. Luterilaisen tunnustuksen mukaan on ns. "syyttömällä osapuolella" oikeus mennä naimisiin. Ei kuitenkaan ole ilman syytä selvää, kuka on se "syytön" osapuoli (ei siis synnitön ylipäänsä). Tämän tähden ei voida antaa etukäteen jotain yleispätevää ohjetta siitä, kuinka olisi meneteltävä. Ihanteellista olisi, jos puolisot voisivat sopia keskenään ja palata yhteen. Jopa tällaisia esimerkkejä on monia.


Kysymys 2005

Saako kristitty meikata, kihartaa hiukset ja käyttää korvakoruja? Miksi jotkut esim esikoislestadiolaiset kieltävät noi? Ja miks niillä on huivi päässä seuroissa?

Vastaus:

Kyllä Raamattu puhuu sekä VT:n että UT:n puolella morsiamen kaunistuksista. Jobin yhden tyttärenkin nimi (Kerenhapuk) oli "ihomaaliputki" (Job 42:14)! Sitten Pietari varoittaa vakavasti, että kaunistuksen pitäisi olla nimenomaan sisäistä eikä ulkonaista. Ks. erityisesti 1. Piet. 3:3-5. Tässä Pietari siis puhuu siitä, että kaunistus ei saa olla ulkonaiseen panostavaa vaan aina tulee pitää mielessä korkeat moraaliset arvot sekä hyvä, kristillinen käytös.


Kysymys 2004

Miten alkuseurakunnassa meni tuo kirkkoon liittyminen? Oliko liittyminen pelkkä opetus ja kaste vai oliko heillä myös jokin papyrus tai pergamentti, jonne kirjoitettiin ylös ketkä kuuluivat seurakuntaan? Millainen liittymiskäytäntö heillä oli? Mitä kaikkea siihen sisältyi?

Vastaus:

Kaikkea emme varmaan edes tiedä. Mutta ei silloin heti alkuun mitään kirkonkirjoja pidetty. Kasteen kautta se liittyminen kirkkoon/seurakuntaan tapahtui. Kuten se tapahtuu yhä edelleen. Isoissa kirkoissa on käytännön syistä pakko pitää jonkinlaista kirjaa kastetuista sekä konfirmoiduista, vihityistä, kuolleista jne. Näin srk:n työ toimii ja järjestys säilyy.


Kysymys 2003

Voiko käydä muissa protestanttisissa kirkoissa, jos lähimpään luterilaiseen kirkkoon on matkaa 300 kilometriä?

Vastaus:

Kyllä tiedän monia tapauksia, joissa on käyty muissa kirkoissa, jos on esim. asunut vieraalla maalla tai on muuten täysin "korvessa". Joutuu tietysti vielä hyvin tarkasti tutkimaan, missä voi käydä. Kyllä Raamatun mukaan opetetaan monissa paikoissa monissa asioissa ja kysymyksissä. Ja ehtoollisen viettoon voinee kutsua jostakin kauempaakin papin toimittamaan, vaikka se ei sitten onnistuisi kovin usein.

On myös hyvä muistaa netin suomat mahdollisuudet. Pystyy kuulemaan paljon hyvää sanaa verkossa. Se ei kuitenkaan koskaan korvaa elävää srk-yhteyttä.


Kysymys 2002

Saako kristitty olla kristillisen lahkolaisen kaveri? Ei ehkä saisi jos hän ei sitä lahkoa hylkää.

Vastaus:

Tämä on varmaan kysymys, joka elää kysyjän mukaan ja johon voi ja kuuluu antaa hieman erilaisia vastauksia tilanteesta riippuen. Kyllä on hyvä olla kaverina, jos voi siten vaikuttaa toiseen ja olla pelastamassa häntä pois kaikesta väärästä opetuksesta tai uskonharjoituksesta. Toisaalta taas jos toinen vain silkkaa kovakorvaisuutta ei tahdo kuunnella ja kylmästi sulkee korvansa Herran sanalta, joutuu jossain vaiheessa kysymään itseltänsä, että kuinka pitkälle tuollaista kannattaa edesauttaa ja jatkaa opettamista. Täytyy antaa toiselle tilaa mennä pois tai olla eri mieltä. Muista silti rakastaa kaikkia, myös tällaista lähimmäistäsi. Ehkä joskus tulee vielä aika, jolloin kaverisi palaa kysymään sinulta selvyyttä asioihinsa.


Kysymys 2001

Onko tupakointi kuolemansyntiä?

Vastaus:

Syvimmältään jokainen synti on kuoleman synti. Se kadottaa. Olkoon pieni tai suuri. Kuten vanha sanonta kuuluu: Pieni kivi painuu pohjaan samoin kuin isokin. Siksi erilaisten syntilistojen tekeminen ei ole kaikkein järkevintä puuhastelua. Tupakointi sellaisenaan ei ole kadottamassa ketään, mutta siitä pahasta tavasta olisi hyvä päästä eroon. Tämän päivän ihmiset ymmärtävät kaikki, miksi. Lopuksi haluan tässä vastauksessa vielä korostaa, että synnistä kuin synnistä voi päästä täysin vapaaksi Kristuksen lahjoittaman armon kautta.


Kysymys 2000

Haluaako Jumala meiltä uhraamista ja luopumista? Tarkoitan tällä sellaisten asioiden vapaaehtoista uhraamista, jotka eivät sinänsä syntiä ole mutta ovat meille rakkaita? Välillä olen törmännyt tässä yhteydessä viittaukseen oman ”Iisakin uhraamisesta”. Onkohan tässä tarkoituksena se, että kieltämällä itseltään jotain rakasta, sydän ei kiinnity liikaa maallisiin asioihin?

Toisekseen kysyisin, voiko perinteiset lautapelit olla syntiä? Monesti niissä on tarkoituksena kerätä rahaa tai löytää joku aarre. Onko tällainen eräänlainen ahneudella ”leikkiminen” väärin?

Vastaus:

Kyllä kaikessa pätee Matt. 6:33 eli se, että ensi etsitään Jumalan valtakuntaa ja kaikki muu annetaan meille sitten Jumalan hyvyydestä. Tässä mielessä on siis totta, että Jumala odottaa meiltä rakkautta häneen yli kaiken kuten Lutherin selityksessä 1. käskyyn sanotaan. Voit myös lukea opettavaisen kertomuksen Salomosta ja hänen mahdollisuudestansa pyytää Jumalalta mitä vaan. Ks. 1. Kun. 3:5-15. Toimi tämän mukaisesti, niin elämässäsi koet Luojasi siunauksen.

Vielä sananen noista lautapeleistä: Kaikesta voi joku aina löytää jotain syntiä tai ainakin mahdollisuutta tehdä syntiä. Samaa voisi kysyä esim. lasten "pollari ja rosvo"-leikistä jne. Mutta leikki ja pelaaminen on myös tapa käsitellä ja työstää monimutkaisia asioita. Ne voivat opettaa meille itsetuntemustakin. Miten minä reagoin, jos Afrikan tähdessä tuleekin rosvo ja vie kaikki minun leikkirahani jne. Näiden tunteiden työstäminen on ihan hyväksi ja auttaa meitä sitten osoittamaan empatiaa tosielämässä, kun saamme kokemuksen vääryyden tunteesta esim. tuollaisen lautapelin kautta. Samoin pollarissa ja rosvossa on aivan oikein juuri poliisit, jotka ottavat kiinni rosvoja ja sitä myöten kasvaa lapsilla taju esivallan hyvästä ja siunaavasta merkityksestä. Tietty jos joku moderni peli on törkeän väkivaltainen tai herkuttelee toisen vahingoittamisella, ei sellaista voi suositella. Tässä kannattaa pitää maalaisjärki mukana. Ja jos sitten peli tulee itselle liian tärkeäksi, sen saa jättää pois hakemalla tilalle jotain kehittävää.

Ja vielä lopuksi: Onneksi olkoon! Olet kysymyksen nro 2000 esittäjä ...


Kysymys 1999

Onko luterilaisuus ainoa oikea uskonto, jota kuuluu harjoittaa?

Vastaus:

Luterilaisuudessa ei ole koskaan väitetty, että vain sen piirissä pelastutaan. Toisaalta on rohkeasti julistettu, että kyllä luterilainen oppi on Raamatun oma oppi. Siksi sen mukaisesti kuuluu meidän uskoa ja myös elämämme ohjata. Kuitenkin todellisesti pelastuu jokainen, joka uskoo ja turvaa Jeesukseen omana henkilökohtaisena Vapahtajanaan, vaikka hän ei kaikissa yksityiskohdissa uskoisi muuten oikein.


Kysymys 1998

Voiko maan ulkopuolella olla älyllistä elämää?

Vastaus:

Ei.


Kysymys 1997

Ev.lut kirkon eri (konservatiivien, liberaalien sekä piispojen ) tahoilta on puhuttu kirkon hajoamisesta, tämän homovihkimisten tähden.

Onko ev.lut kirkossa on mahdollista toimia nyt ja jatkossa luterilaisen tunnustuksen pohjalta?

Mahtaako missäänpäin maailmaa olla isoa tunnustuksessa pitäytyvää luterilaista valtakirkkoa? Vai ovatko ne kaikki pieniä vähemmistökirkkoja?

Vastaus:

Kyllä ev.lut. kirkossa voi toimia Raamatun ja tunnustuksen pohjalta. Mene ja toimi niin. Ristiä siitä seuraa, mutta kukaan ei estä. Ei muu kuin oma pelkuruutemme ja sielunvihollinen, joka sitä ruokkii. Herra antaa voiman uuteen aamuun, jokaiseen päivään!


Kysymys 1996

Edesmennyt teologi Jaakko Elenius muistaakseni ehkäpä puolileikillään ja provokatiivisesti totesi joskus, että herätysliikkeet pitäisi lakkauttaa.

Olen miettinyt herätysliikkeiden olemassaoloa. Ovatko ne rikkaus vai riesa?
Miksi ei tavallinen peruskirkko kelpaa? Herätysliikkeet ovat protestiliikkeitä, jotka ovat suuntaliikkeitä korostaen jotakin omaa opinkohtaansa. Ne ovat pietistisiä (kirkko kirkossa) tyyppisiä liikkeitä, jotka ovat mielestään usein parempia kuin tavalliset kirkkokristityt. Liikkeiden tarkoitus on usein olla "parantavana suolana" kirkon muuttamiseksi heidän mieleisekseen. Kirkko on kuitenkin yksi. Apostoli Paavali varoittaa Raamatussa eriseuroista ja puolueista; kuka on Paavalin puolella, kuka kannattaa Apollosta, jne. Kristus ei ole jaettu. Raamattu ei tunne tällaisia eriseuroja ja oppositiossa olevia suuntaliikkeitä. Kansankirkko (valtiokirkko) ei voi muuttua tunnustuskirkoksi. Miksi herätysliikkeet eivät eroa kirkosta ja muodosta omia kirkkojaan, vaan ovat skismaattisina eriseuroinaan kansankirkon yhteydessä?
Toistan kysymykseni:
Tarvitaanko herätysliikkeitä? Ovatko ne rikkaus vai riesa?

Vastaus:

Herätysliikkeitä tarvitaan. Ne ovat herätelleet ja herättelevät kirkkoa pitäytymään Raamatun sanaan, jota kirkko nykyään häpeää. Samaa Raamatun sanaa kuuluu tietysti herätysliikkeitten opettaa ja seurata. On totta, että Paavali varoitti eriseuroista. Eriseuran tunnusmerkkinä on Herran sanan hylkääminen. Siinä mielessä Suomen ev.lut. kirkko on yksi suuri eriseura, joka on poikennut Raamatun ja kristikunnan yhteisen perinnön seuraamisesta.


Kysymys 1995

Tiedän, että Raamattu ei ymmärtääkseni opeta kumpi kirkkomuoto on Jumalan tahdon mukainen: valtiokirkko vai valtosta vapaa kirkko. Franz Pieper opettaa kristillisessä dogmatiikassaan kuitenkin, että valtiosta vapaa kirkko on Jumalan tahtoma ja valtiokirkko on olemassa vain Jumalan sallimuksesta. Onko tämä opetus oikein vai onko se "amerikkalaista hapatusta"?

Vastaus:

Kirkkomuoto on muotoutunut historian myötä erilaiseksi eri paikoissa. Jos kirkko pitäytyy Raamatun sanaan ja toimittaa pyhät sakramentit ja myös käytännössä tahtoo elää nämä todeksi - sieltä löytyy oikea kirkko ja sen kirkkomuoto voi sitten olla erilainen tilanteesta ja ajasta ja paikasta riippuen.


Kysymys 1994

Kuuntelin STI:n luentosi Uudestisyntyminen, joka oli erittäin valaiseva ja hyvä. Kiitos siitä.
Minua jäi kuitenkin askarruttamaan eräs kysymys.
Kun koko ihminen uudestisyntyy, niin entä se meissä oleva vanha ihminen? Eikö se kuitenkin jää meihin olemaan?
Eihän se vanha ihminen uudestisynny, vaan jää ennalleen? Vai onko tässä kyseessä paradoksi: koko ihminen uudestisyntyy, mutta toisaalta vanha ihminen (vanha aadam) jää ennalleen? Miten tämä asia pitäisi ajatella?

Vastaus:

Joo, kyllä uuden ihmisen rinnalle jää tuo vanha ihminen. Kasteesta eli uudestisyntymisen sakramentista alkaa koko elämän kestävä taistelu, ja se päättyy vasta kuolemassa, taivaan kirkkaudessa. Toinen tapa kuvata tätä paradoksia on sanonta "jo nyt - ei vielä". Jo nyt kaikki on ihan uutta ja ihanaa, mutta ei kumminkaan vielä vaan joudumme odottamaan, että usko muutuu näkemiseksi. Muuten: tuosta uuden ja vanhan ihmisen kamppailusta voit lukea Vähästä Katekismuksesta lisää. Lue myös Room. luku 6.


Kysymys 1993

Nöyrä pyyntö kysymykseeni.
Uritän tämän kautta saada jotain tietoa.
Ystäväni kodissa tapahtuu ihmeellisiä asioita.
Hattuhylly putoaa itsestään.Kaapin ovet avautuu itsestään.Tahroja kuin kädestä ilmestyy seinälle.
Eteisessä on kylmä kohta jonka moni tuntee.
Ym.paljon tapahtumia on ilmennyt.
Asunnossa on aiemmin kuollut nuorehko ihminen.
Mitä/miten voi toimia että tämä selkeesti rauhaton henki saadaan pois asunnosta.
Äiti on yksinhuoltaja joka asuu kahden lapsen kanssa asunnossa.
Nyt pelkona että henki yrittää vaikuttaa perheen tyttäreen voimakkaasti.
Kiitos jos saan jonkulaisen vastauksen arkaan asiaan josta on vaikea kertoa kenellekkään eikä apua saa mistään.
Olen kovasti yrittänyt saada kirjallisuutta asiasta ja auttaa ystävääni.
Tälläistä ei saisi tapahtua kenellekkään.

Vastaus:

Minusta kannattaisi pyytää kodinsiunaus tuohon kotiin. Ja siinä samassa yhteydessä rukoilla näiden asioiden edestä, että ne lakkaavat. Herra on heikoissa väkevä!


Kysymys 1992

Kysymykseni koskee ”messut”-nimen käyttö kaupallisessa merkityksessä. Voiko kristitty osallistua hyvällä omallatunnolla erilaisiin kaupallisiin messuihin, kuten esimerkiksi kirja-, asunto-, erä- tai puutarhamessuille? Messu-sanasta tulee niin läheisesti mieleen Jumalanpalvelus, joten onko niin, että näissä kaupallisissa messuista kävijä osallistuu tahtomattaankin eräänlaiseen mammonan ja silmien pyyteiden palvontaan?

Vastaus:

Kyllä kristitty voi osallistua erilaisiin messuihin. Suomessa ei tuota messu-sanaa ole käytetty vielä niin kauan yleisesti ehtooliskirkosta. Ja sillehän ei voi mitään, että joitain sanoja käytetään monessa, hyvin eri merkityksessä. Voidaan puhua esim. poliittisesta Messiaasta ja silti on totta Raamatun puhe Messiaasta, Vapahtajasta.


Kysymys 1991

Luin katolisen kirkon katekismuksesta juuri kohdan armo ja vanhurskauttaminen 2 kertaan. Sen kaiken voi tiivistää siihen, että syntien anteeksianto ei riitä, vaan tarvitaan muutakin jotta on Jumalalle kelvollinen. Ei mikään ihme, että Luther ei mitään apua löytänyt katolisesta opista, vaan Raamatusta ainoastaan. Mitä ajattelet? Tämä katekismus löytyy netistä.

Vastaus:

Ongelman ydin on tässä.


Kysymys 1990

Saako uskova tulla tekaisin Jeesuksen tykö,kun on ollut ja elänyt synnissä kaksikin vuotta.Onko nimi vielä Elämän kirjassa?

Vastaus:

Niin kauan kuin on armonaikaa, on toivoa. Kun armonaika loppuu, silloin on liian myöhäistä. Saat palata Jeesuksen luo. Tunnusta hänelle kaikki se pahuus, joka on vienyt sinut eroon hänestä ja usko omalle kohdallesi anteeksiannon sana. Muista tuhlaajapoikavertaus, Luuk 15!


Kysymys 1989

Mitä jos mielisairaudesta ei parane, niin onko se silloin Jumalan rangaistus? Onko se merkki siitä, että joutuu helvettiin?

Vastaus:

Ei ole.


Kysymys 1988

1) Pääsevätkö ne ainoastaan taivaaseen, jotka elävät seurakuntayhteydessä? Onko kukaan seurakuntayhteydetön koskaan päässyt taivaaseen?

Vastaus:

On tietysti monia kristittyjä, joita pidetään vankilassa, eristyksissä kaikista muista. Voi olla sairautta, joka estää pääsyn kirkkoon jne jne jne. Kumminkin perussääntö on se, että yksinäinen puu ei kauaa pala. Ja sen vuoksi on tärkeätä olla yhteydessä toisiin kristittyihin. Kirkon ja seurakunnan yhteys on syvimmältään Kristukseen ruumiin yhteenkuuluvuus. Eli Kristuksen oma on omana Kristuksen ruumiissa. Siinä on kirkossa ja seurakunnassa käymisen syvin olemus. Ei se mikään ansio ole vaan armoa ja taivaallista etuoikeutta.


Kysymys 1987

En ymmärrä luterilaista vanhurskauttamisoppia mitenkään. Jos kerran ihminen on todella paatunut eikä hänessä itsessään ole hyvää niin miten ihmeessä ateistit kykenevät uskomattoman lempeisiin ja oikeamielisiin tekoihin? Kykenevät olemaan hyviä lähimmäisiä ja toteuttavat joskus käskyä "rakasta lähimmäistäsi" monta kertaa paremmin kuin itseään kristityiksi nimittävät. Tämä asia kaihertaa mieltäni. Raamatussa myös sanotaan, että ihmiset tuomitaan tekojensa mukaan. Miksi luterilaiset eivät tätä hyväksy? Miten on mahdollista selittää tämä asia pois?

Vastaus:

Lue Matt. 7:11. Se on Jeesuksen sana. Hän on tietoinen meidän hyvistä tekemisistämme. Luepa kuitenkin tarkkaan, miksi hän meitä silti tuosta huolimatta nimittää? Elikkä ulkonaisesti hyvän tekeminen ei vielä vie pois sisäistä pahuutta ja oman kunnian tavoittelua.

Olet oikeassa siinä, että Raamatun mukaan pelastus on armosta, mutta tuomio tekojen mukaan. Tämä on ihan peruskauraa luterilaisuudessa. Se opetus löytyy esim. luterilaisista Tunnustuskirjoista. Löydät netistä nämä kirjat. Voisit lukaista niitä, jotta saat paremman selvyyden ja tiedät, mitä luterilaisuus oikeasti tarkoittaa.


Kysymys 1986

Meitä usein rohkaistaan ja lohdutetaan ns. jälleennäkemisen toivolla. Itse en nyt kaipaa varsinaista lohduttelua vaan ihan faktatietoa siitä, että mihin tämä lohduttelu perustuu. Siis, että onko Raamatussa löydettävissä kohtia, joissa selvästi ilmoitettaisiin, että me seurustelemme/vietämme aikaa tietoisesti yhdessä ystäviemme tai omaistemme kanssa? Oman tietämtkseni mukaan Raamattu korostaa sitä, että saamme olla Herran kanssa ja esim. perheitä, aviopareja yms. ei enää ole taivaassa. Ajattelen, että usein ohitetaan Raamatun ilmoitus näissä asioissa ja kehitetään ihmismieltä kiehtovia "siellä yhdessä ollaan"-rakennelmia. Saatamme ollakin yhdessä ja tuntea toisemme, mutta onko meille tästä annettu selvää ilmoitusta?

Vastaus:

Kyllä Jeesus puhuu siitä, että opetuslapset saavat taivaassa tuomita ja hallita kaupunkeja, hän kertoo heille nauttivansa uudemman kerran tuota viinipuun antia taivaan valtakunnassa yhdessä opetuslasten kanssa. Yhtä lailla monet vertaukset puhuvat taivaan valtakunnasta hääjuhlana taikka kestityksenä. Jumala on oleva uudessa Jerusalemissa Jumalan oman kansan kanssa. Näitä kohtia on vaikka kuinka.


Kysymys 1985

Miksi ihmiset kiroilevat? Joskus myös uskovaisetkin. Omaan korvaani kiroilu tuntuu pahalta ja väärältä. Mitä kiroilu kertoo ihmisestä, etenkin uskon näkökulmasta?

Vastaus:

Jeesus sanoo, että sydämen kyllyydestä suu puhuu. Kiroilu kertoo siitä, mitä sydämessä on. Jos siellä mellastaa saatana, kyllä se sama nimi ja erimuotoisina tulee esiin puheessa. Jos on matkalla helvettiin, samoin silloin sitä toistelee jo täällä ajassa. Jne. Kun sydämeen asettuu itse Jeesus Herraksi, puheet muuttuvat.


Kysymys 1984

Olen vaikeassa tilanteessa. Itse olen uskossa ja mieheni ei.Olemme avioliitossa. Hän on äärettömän vainoharhainen ja mustasukkainen ihminen. Hän on ja pettää minua edelleen porno sivustojen ja muiden sen tyylisten parissa. Nyt hän epäilee minun tehneen samoin kun oma lehmä on ojassa. Ja vaatii että menisin hänen kanssaan hakemaan avioeroa maistraatissa. Olen rukoillut paljon Jumalalta vastausta ja apua tähän asiaan mutta en oikein ole saanut ja en tiedä kuinka minun tulisi toimia?

Vastaus:

Vaikea kysymys. Jumalan tahto on, että avioliitot säilyisivät ja siinä aviopuolisot voisivat elää toistensa kanssa rakkaudessa ja toistensa kunnioittamisessa ja keskinäisessä kärsivällisyydessä. Minusta aina kannattaisi ensin yrittää hakea apua jostain yhdessä. Miehelle ehkä voisi ehdottaa, että ennen maistraattia mennään avioliittoleirille. Siellä kannattaa sitten puhua avoimesti kaikesta, mikä painaa omaa mieltä, varoen kuitenkin syyllistämästä toista. Toivon, että apua löytyisi teidän liitollenne tätä kautta.


Kysymys 1983

Mul on nykyään jotenki koko aika kauhea pelko et pyhä Henki jättää mut ja et musta tulis taas samanlainen kuin olin ennen uskoon tuloani, pelkään koko aika et jos en vietä tarpeeks aikaa Jumalan kanssa nii pyhä Henki ei enää haluis ns. Asua mussa. Mitä voisin tehdä, ja voiko pyhä Henki oikeasti jättää mut?

Vastaus:

Jos sinä olet kastettu ja haluat uskossa jättää syntisi ja koko elämäsi Jeesuksen hoivaan, et sinä silloin mihinkään pahuuden syöveriin joudu. Piru vaan sinua kiusaa tuollaisilla ajatuksilla.

Sinä tulit uskoon Jumalan voiman ja voimallisen sanan kautta. Samalla tavalla sinä varjellut uskossa. Voit levätä tässä tietoisuudessa eikä sinun ole tarvis poikkoilla joka suuntaan ja pelätä kaikkea. Jeesus on sanonut, että hän antaa oman rauhansa meille ja että hän on tullut sitä varten, että meillä olisi täydellinen ilo ja yltäkylläisyys. Se on tuo sinun hyvä osasi uskovana kristittynä.


Kysymys 1982

Mitä tarkoittaa rikollinen mieli? Onko se sairaus? Raamatun mukaan kaikilla on syntinen mieli.

Vastaus:

Kaikki me olemme syntiset ja itsessämme jumalattomat. Yleisessä kielessä "rikollinen mieli" tarkoittaa erityistä halua ja tarvetta tehdä jotakin pahaa (rikollista) ja satuttaa toista.